03 נוב 2016
color-correction

צבעוניות בסרט או תיקוני צבע (COLOR CORRECTION) הוא כלי חזק מאד שהבימאי משתמש בו על מנת להעביר מסרים ותת מסרים לצופה
תיקון הצבע הוא שילוב של אפקטים בתוכנות תיקוני צבעים בשלב הפוסט פרודקשן (השלב הסופי בהפקת הסרט שבו מבצעים את כל האפקטים והתיקונים שלאחר הצילום)
ובשלב זה מאזנים את הצבעים של כל השוטים בסרט (גריידינג) שעוזר לנו לחבר בין שוט לשוט.
לאחר מכן נותנים לוק לכל שוט על מנת לתת תחושה שהבמאי רוצה שתרגישו.

איך זה עובד?
בימנו קולנוענים, בימאים וצלמים לרוב משתמשים בפורמט צילומי הנקרא RAW שזה פורמט שטוח ופתוח לשינויים , זה ממש כמו לצלם תמונת סטילס לפני הפיתוח שלה ולאחר מכן בשלב הפוסט ע"י תיקוני צבע "פותחים" את התמונה ומחזירים לה את הערכים והצבעוניות הנדרשת
צילום בשיטה זו מאפשרת לנו לקבל מקסימום פרטים בצילום והתעלמות מוחלטת מפרופיל הצבע של המצלמה אשר דוחס לנו את הצבעוניות ו"הורס" לנו את היכולת לתקן בעצמנו את חומר הגלם.

מה אפשר לתקן ומה לא?

כאשר אנו מקבלים את חומר הגלם חשוב להבין שאם יש חלק "שרוף" (חלק שבו הלבן עובר את הטווח האפשרי לתיקון) הפרטים שבו נעלמים ולא יכולים לחזור
אותו החוק פועל גם לכיוון השני: אם יש אזור חשוך מאד עד כדי כך שהוא 100% שחור גם זה בעייתי וכנראה שלא נצליח לשחזר את החלק הזה
לכן עוד בשלב הצילום אנו משתדלים:
א. לאזן את התאורה בסט הצילום ע"י רפלקטורים, תאורות, דיפיוזרים ושאר ציוד תאורה.
ב. לצלם בפורמט RAW שמשאיר לנו מקסימום אינפורמציה בכל פיקסל ומאפשר לנו לשלוט בערכים ככל שניתן
כך אנו שומרים על שוט מאוזן שניתן לעבודה לאחר הצילום.

מצד ימין ניתן לראות תמונה מעובדת ומצד שמאל חומר גלם בפורמט RAW
אנימציה, הפקת, סרטים, סרטונים, סרטי, תדמית, תלת מימד, עיצוב, motion graphicss, הפקות, וידאו, שיווק, פרסומות, פרסום, באינטרנט, יוטיוב, מפיקים, סטודיו, אי בי די, EBD POST

הפסיכולוגיה מאחורי הצבע…

הבימאי יכול לקחת אותנו למקומות שהוא בוחר ע"י שימוש נכון בצבעים, פעמים רבות יש לנו בסרט 2 מקומות שונים שהשחקן נמצא בהם (אני לא מדבר על לוקיישין) אני מתכוון 2 עולמות
נגיד אדם שחיי בהווה ובעתיד והסרט קופץ בין שני המקומות מפעם לפעם ע"י פלאשבקים מן העתיד
במקרה כזה הבמאי יצבע את העתיד בלוק מסוים ואת ההווה בלוק אחר ואז אנחנו כצופים נבין ישר איפה אנחנו נמצאים מבלי להסתבך

בסרטון ניתן לראות איך כל סגנון צבעוני משפיע על הלוק והתחושות שלנו בסרטים מפורסמים
(נלקח מעמוד היוטיוב של The Verge)

אז איך עושים גריידינג
כמו שאמרנו גריידינג הוא האיזון של השוט ואת השלב הזה לא עושים לפי העין מכיוון שכל אדם יש לו רגישות אחרת וכל מסך נותן אור בצורה אחרת.
עניין נוסף הוא שהעין מתרגלת… אם נראה סרט כמו הרי פוטר שבו כל האנשים מעט ירוקים זה נותן לנו תחושב של
אנחנו לא יכולים לסמוך על עצמנו או על המסך שלנו ולכן את השלב הזה עושים באמצעות סקופים (מכשירים המציגים גרפים שונים על נתוני הצבע)
בעבר הסקופים היו אנלוגיים כמכשירים פיזיים, היום הסקופים הם דיגיטליים בתוכנת ה COLOR.
הסקופים מראים לנו כמה צבע יש מכל גוון , האם התמונה לא מאוזנת , כמה שחורים, כמה לבנים
ובאמצעות הכלים שיש לנו אנו מאזנים את השוט שיהיה אחיד כמו שאר השוטים.

בברייקדאון (BREAKDOWN) שלפניכם ניתן לראות שחלק גדול מתוך העבודה שלנו הוא לאזן צבעים ולהוציא יותר מהצילום.
מתוך: רשות המיסים בישראל

הפעולה הזו למעשה מתחלקת ל3 רבדים בתאורת התמונה שלנו: Shadows, Mid-tonesו- Highlights
בכל איזור דינמי של התמונה אנחנו יכולים לשלוט בו בנפרד ולהגיע לתוצאות סופר מדויקות לאיזון מושלם
Highlights – האיזורים הבהירים בתמונה, שיש בהם יותר אור.
Mid-tones – אזור הביניים, זה האזור שהוא בין חשוך למואר, בתמונת שחור לבן ה- Mid-tone הוא האפורים
shadows – האזורים החשוכים בתמונה.

לסיכום
שלושת השלבים של תיקוני הצבע הם:
1. תיקון הבעיות בטונים ובדרגות האור שבתמונה. איזון התמונה וקביעת קונטרסט נכון וצבעוניות מאוזנת.
2. תיקון המתייחס לאזור מסוים בתמונה (אזור חשוך מאד או מואר מאד, תאורה צהובה שמגיעה מהצד והורסת את הרצף בין השוט הקודם או השוט הבא)
3. הוספת נגיעות האומנותיות שלנו שישפיעו על האווירה והתחושות שנרצה להעביר בתמונה.

 

hello

Leave a Comment