04 ספט 2016

היי חברים
החלטתי לעשות קצת סדר
המון אנשים אומרים לי שאני משתמש במונחים שהם לא מבינים, ולכן עשיתי קצת חיפושים ברשת והוספתי , ערכתי, שיפרתי ובעיקר הורדתי את זה לרמה בסיסית שכולנו נבין
אשתדל להוסיף למילון מונחים חדשים עם הזמן, אם חסר לכם משהו אשמח שתגיבו או שתשלחו לי ישירות למייל ואוסיף את זה לרשימה הארוכה 🙂

 אם מצאתם טעות כתיב או בכלל מינוח שלא ברור, אשמח לתגובות

פרה פרודקשן pre-production ואולפן

פרה פרודקשן  PRE PRODUCTION– שלה ההפקה שלפני הצילומים, החל מכתיבת התסריט, תסריט הצילומים, הכנת הברייקדאון, ארגון הצוות, אודישנים לשחקנים, בחירת לוקיישנים, תיאומים, מציאת תקציב וכו".

אאוט ליין –OUTLINE תכנית על פי לוח זמנים, בדרך כלל באולפן ובתכניות המשודרות בשידור חי, בהן יש חשיבות לחלוקה נכונה של הזמן.

הברייקדאון brake down– פירוק התסריט לגורמי ההפקה ע"י במאי, ע.במאי ומפיק. בתחילה יוצרים ברייקדאון לפי סצנות ולבסוף לפי ימי צילום.

טריטמנט –TREATMENT  תכנית ראשונית לתסריט הכוללת תיאור כללי של הסצנות.

CG – קיצור של COMPUTER GRAPHIC גרפיקה ממוחשבת שנכנסת בלייב על המסך (נשלט ע"י הבמאי שבחדר בקרה)

קונטרול– חדר בקרה שבו יושבים הבמאי, נתב, CG, טלפרומפטר עורך תוכן, איש סאונד VTR ועוזר הבימאי. כל אלה אחראים על השידור בלייב או LIVE TO TAPE

טלפרומפטר – מכשיר הנשלט ע"י מפעיל הטלפרומפטר בחדר הקונטרול  ומריץ את הטקסט שאותו הטלנט קורא תוך כדי שהוא מביט אל המצלמה (המכשיר מותקן ישירות על עדשת המצלמה)

וי טי אר – VTR – מפעיל וידאו ומכניס סינקים בזמן שידור לייב (כשעוברים לקטע מצולם שמוכן מראש)

סינק – SYNC – ביטויי המתאר יציאה לקטע שבו מישהו מדבר או עונה על תשובה ומצולם… (בדרך כלל משתמשים בביטויי בקונטרול חדשות)

קונספט –  conceptהצהרה כללית על מבנה הסרט העתידי, מקביל לתסריט בסרט דוקומנטרי.

תסריט צילומים –  SHOOTING SCRIPT- פירוק התסריט לשוטים ברורים נעשה על ידי הבמאי והצלם ומשמש את כל הצוות.

 

צילום וההפקה

פרודקשן – PRODUCTION שלב ההפקה החשוב – הצילומים עצמם.

אובר דה שודר – over the shoulder צילום בו נראה דמות אחת פרונטלית ואת קו הכתף, חצי ראש, של דמות העומדת וגבה למצלמה.

אודיו – audioשמע, הצד השמיעתי של הסרט (מוסיקה, דיאלוגים, אפקטים)

אוונגארד – הגדרה כללית לסגנון קולנועי – ע"ע אקספרסיוניזם גרמני וסוריאליזם צרפתי.

איזון ללבן –  WHITE BALANCE – לפני תחילת צילום בווידאו, קובעים את הלבן האמיתי של התמונה, כלומר את הגוון הצבעוני של הצילום (יש גם BLACK BALANCE אך משתמשים בזה פחות)

אאוט אוף פוקוס out of focus – המיקוד לא נמצא על האובייקט כדי להדגיש משהו אחר בסביבתו או כדי להבליט מצב נפשי של הגיבור (מטושטש ולא בפוקוס)

אסטבלישינג שוט ESTABLISHING SHOT – לונג שוט המופיע בתחילתה של סצנה, מכסה את כל זירת ההתרחשות, ומראה את היחסים המרחביים בין דמויות ואובייקטים בסצנה.

אקסטרים לונג שוט – EXTREME LONG SHOT, E.L.S השוט הפתוח ביותר (גודל האובייקט בפריים יהיה הקטן ביותר) בדרך כלל ישמש לתיאור דמות מרוחקת בנוף

אקסטרים קלוז אפ EXTREME CLOSE-UP, E.C.U – השוט הממוקד ביותר, מדגיש פרטים, למשל: עין, חלק של מכונה, מחסנית אקדח וכו"

בום– BOOM – מוט ארוך עליו מורכב מיקרופון שטח, לעוזר הסאונד, אשר תפקידו להחזיק את המוט קוראים :BOOM MAN

בק לייט –back light תאורה אחורית, משמשת להבלטת קווי המתאר (סילואט, קונטור) של הדמות, אחד משלושת מוקדי התאורה להארה בסיסית של שוט.

ביט –bit כמו ניצב בסרט רק שיש לו מעט טקסט (בד"כ שורה או שתי מילים)

דוליDOLLY  – עגלה מיוחדת להסעת המצלמה תוך כדי צילום, דולי אין – כאשר המצלמה מתקרבת לאובייקט, דולי אאוט, כאשר היא מתרחקת ממנו. DOLLY IN, DOLLY OUT))

ווייד WIDE – עדשה רחבה, זום אאוט בעדשת זום. (ההפך מטלה – TELE ע"ע)

וון שוט – נקרא גם לונג טייק – ONE SHOT, LONG TAKE צילום מורכב של שוט ארוך ללא חיתוך או עריכה. היצ'קוק, למשל, צילם את הסרט "החבל" כשוט אחד ארוך.

זווית גבוהה HIGH ANGLE – צילום מלמעלה כלפי מטה. (למשל, כדי לגמד דמות בפריים)

זווית נמוכה LOW ANGLE – צילום מלמטה כלפי מעלה. (למשל, כדי להעצים דמות בפריים)

זווית צילום – הזווית בה "רואה" המצלמה (ובעקבותיה הצופה) את האובייקט המצולם.

זווית רגילה EYE LEVEL – צילום בגובה עיניו של המצולם.

זום – ZOOM – תנועה של עדשת המצלמה פנימה ( ZOOM IN) מגדילה את האובייקט. והחוצה (ZOOM OUT) מקטינה את האובייקט בפריים. (המצלמה עצמה לא זזה)

חוק ה 180 מעלות – יש להאיר ולצלם את השוט מאותו כיוון כללי, כלומר לא ניתן לעבור את ה180 מעלות בין שוט לשוט ובין הקי לייט לפיל לייט.

טו שוט  -TWO SHOT, T.S שוט המתמקד בשני אנשים

טייק – take בצילומים, ביצוע של שוט מסוים (לאותו שוט עושים מספר טיקים, בעריכה בוחרים את המוצלח יותר)

טיילת – TILT – תנועה מלמעלה למטה או מלמטה למעלה ( TILT UP, TILT DOWN ). כאשר המצלמה מקובעת על החצובה וזזה על צירה.

טלה – TELE – עדשה מקרבת, זום אין. (ההפך ווייד WIDE ע"ע)

טרבלינג שוט – SHOT TRAVELLING – צילום ממכונית נוסעת.

טרקינג שוט – tracking shot מצלמה עוקבת אחרי אובייקט בתנועה, בדרך כלל צילום כתף. דוגמת הקליפ  "“bitter sweet symphony

לונג שוט LONG SHOT,L.S –שוט פתוח, בד"כ דמות אנושית אחת או יותר הניתנת לזיהוי בסביבתה כמו: אדם בביתו, זוג בפרדס וכו".

לוקיישן – LOCATION – אתר הצילומים.

מדיום שוט MEDIUM SHOT, M.S – שוט הצלם את האובייקט מגובה החזה ומעלה.

נקודת מבט – P.O.V – Point Of View Shotכאשר המצלמה מדמה את מבטה של אחת הדמויות בסרט (בדרך כלל הגיבור) ניתנת לנו הזדמנות להיכנס אל תוך ראשו של הגיבור ולראות את הדברים כפי שהוא רואה אותם

מאסטר שוט master shot – שוט המכסה את פעילות כל הסצנה (בדרך כלל יצולם בהתחלת הצילומים "ליתר ביטחון") במקרה ששוט אחר לא הצליח אפשר תמיד לחזור למאסטר.

סט– SET – ההקמה, האופן בו נראית התפאורה (האולפן הוא הלוקיישן, כאשר הוא בנוי כחדר אמבטיה נאמר שהסט הוא חדר אמבטיה)

סטדי קאם – CAM – STEADY מתקן המחובר לגוף הצלם ומאפשר למצלמה לקבל תנועה "אנושית" יציבה.

סילואט –  silhouette צללית – קווי המתאר של דמות.

סטטיסט – extra ניצב, דמות משנית ללא דיאלוג הנותנת "צבע" ואמינות לסיטואציה.

פאסט מושיין – fast motion הילוך מהיר, הרצה שוט במהירות גבוהה ממהירותו הטבעית.

פוינט אוף וויו POINT OF VIEW, P.O.V – נקודת המבט של אחת הדמויות בסרט (על פי רוב הגיבור) המצלמה מסתכלת דרך עיניו של הגיבור.

פול בודי – FULL BODY, F.B (נקרא גם פול שוט) גופו  של האדם  מכסה את הפריים מכף רגל ועד ראש

פוקוס – focus חדות הפריים, גודל עיגול הטשטוש הנגרם כתוצאה ממיקוד קרני האור המוחזרות למצלמה.

פילטר FILTER- זכוכית או נייר ג'לטין המוצבים על עדשת המצלמה ליצירת אפקט מסוים או לשינוי הצבע, מפתח הצמצם וכו".

צמצם –IRIS החלק במצלמה השולט על כמות האור הנכנסת, ניתן לפתוח או לסגור צמצם ביחידות קבועות ואוניברסליות ((STOPS על פי הצורך .

קי לייט – KEY LIGHT האור העיקרי מבין שלושת מקורות התאורה בסצנה, מחקה את אור השמש.

קלאפ בורד – CLAPBOARD – מעין קרש שמעמידים לפני המצלמה ומכים בו ("קלאפ") יחד עם קריאת האקשן של הבמאי. נועד ליצור סינק (ע"ע) בין הסאונד לתמונה

קלוז – אפ  – CLOSE UP, C.U צילום תקריב. גודל האובייקט בפריים הוא פניו של האובייקט המצולם, או צילום מקרוב של האובייקט (אם לא מדובר באדם). קלוז-אפ על שחקן עוזר בהדגשת רגש, הבעה וכו".

קריין – CRANE – תנועה של כל המצלמה על גבי מנוף, למעלה או למטה. (CRANE UP, DOWN).

רקע BACKGROUND – החלק המרוחק של הפריים. בקולנוע מוקדשת לו חשיבות רבה. הרקע נותן עומק (קומפוזיציה) ופרספקטיבה תלת ממדית לפריים.

שוט SHOT – קטע סרט המצולם ברציפות (אחרי עריכה שוט מוגדר בין קאט לקאט)

תאורה שטופה HIGH-KEY – תאורה היוצרת ניגוד מזערי בין אזורי אור וחושך של השוט, ומעט מאוד צללים.

תאורה כהה LOW-KEY – כאשר הסצנה מתרחשת בחשיכה כמעט מוחלטת, ליצירת מתח, פער ידיעות או אפקט דרמתי.

תאורה קונטרסטית –  contrast lighting תאורה אשר יוצרת ניגוד חריף בין אזורים מוארים וחשוכים בשוט, עם צללים עמוקים ורבים.

ריאקשין שוט REACTION shot– שוט תגובה של אדם שאיננו הגיבור אך הוא צופה בהתרחשות.

תריס shutter– אלמנט במצלמה (מצלמות סטילס בעיקר) אשר שולט על פרק הזמן בו יהיה הפילם חשוף לאור.

נק מייק – מיקרופון ששמים על דש החולצה

נבא – אוזניה שמכניסים לאוזן של המראיין כדי לשמוע פקודות מהקונטרול,  קיצור של "נא באוזן בגלל התנועה המגונה שעושים כאשר מכניסים את הנב"א

פוסט פרודקשן ועריכה

פוסט פרודקשן post-production– שלב ההפקה הבא אחרי הצילומים – עריכה, כותרות, מיקס סאונד, אנימציה, הפצת הסרט ויחסי ציבור.

עריכה – EDITING חיבור חומר הגלם לכדי סרט.

אסמבלי – assembly עריכה ראשונית של הסרט, סידור השוטים לפי הסדר על הטיים-ליין (ע"ע)

אאוטס  outs – סצנות או שוטים שהוצאו מחוץ למעגל העריכה.

און ליין ONLINE– העריכה הסופית של הסרט, עבודה על עותק המאסטר היוצא לשידור, בדרך כלל נוספים בשלב זה מספר אלמנטים אשר לא קיימים באופליין והם: כותרות, מיקס סאונד, אפקטים, תיקוני צבע ואנימציה.

אוף ליין  OFFLINE– עריכת הגרסה המוקדמת של הסרט לא באיכות שידור

אינטרקאט – intercut הכנסת שוט שאינו חלק של פעולה מסוימת אך המוסיף מידע, כגון צילום הבעתו של אחד המתבוננים בתגרה

אנימציה ANIMATION – הנפשה, תהליך יצירת אשליית  תנועה של ציור, חפץ דומם או אובייקט וירטואלי (בשנים האחרונות עיקר האנימציה היא ממוחשבת ותלת ממדית בניגוד לאנימציה הידנית שהייתה נהוגה בעבר)

ג'אמפ קאט JUMP CUT  – בעריכה – חיתוך בין שני שוטים אשר קופץ לעין, בדרך כלל מהווה טעות עריכה ונחשב לחיתוך גרוע (משום שהוא גורם לצופה להיות מודע לעורך) לעיתים משתמשים בג'אמפ קאטס כהחלטה אומנותית (למשל בגל הצרפתי החדש – ע"ע)

דגימה, דיגיטציה –  digitation העברת חומר מצולם למחשב.

דיבוב  DUBBING – תהליך החלפת חלק או כל הקולות בפס הקול כדי לתקן טעויות או להקליט מחדש דיאלוגים.

דיזולב – DISSOLVE שוט המתחלף בשוט אחר באופן הדרגתי, כלומר שוט אחד הופך להיות שקוף עד להיעלמות והשוט השני הופך להיות גלוי עד להופעה מלאה

המשכיות – CONTINUITY – הרצף ההגיוני והוויזואלי בחיבור של הדברים בעריכה. על המשכיות יש להקפיד בזמן הצילומים (למשל באיזו שורה בדיאלוג הייתה הסיגריה מעושנת עד לאמצעה, האם כוס הקפה הייתה ריקה בשוט בו נכנס ג'וני למסעדה וכו') ובזמן העריכה (אם בשוט הקודם ג'וני היה מימין וג'ניפר משמאל על יחס זה להישמר גם בחיתוך לשוט הבא).

וייפ – WIPE – אפקט בעריכה. תמונה נכנסת בצורה גיאומטרית כלשהי ומחליפה את התמונה הקודמת (משמש הרבה בסרטי חתונה).

וי אף אקס – VFX קיצור של video EFFECT  הוספת אפקטים מיוחדים בשלב הפוסט

חומר גלם – rushesמכלול החומר שצולם בכל ימי הצילומים, כפי שהוא מסודר על הקלטות (לפני עריכה)

טיים ליין –  time line סידור העריכה באופן ויזואלי בתוכנות עריכה.

טיים קוד – time code ערכים מוחלטים לכל פריים בפורמטים מתקדמים של צילום, מדובר על מספר בעל עשר ספרות המייצג את כתובת הפריים (שעה, דקה, שנייה ופריים) לדוגמא: 01:22:13:10

טרקינג – ניתוח השוט על מנת לשתול בתוכו אובייקטים תלת ממדיים או כותרות

לוגינג – logging צפייה וסידור חומר הגלם וקבלת החלטות דגימה, על גבי דפים, לפי טיים-קוד (ע"ע)

לוק – LOOK – המראה הכולל של הסרט, אחד מן הקריטריונים לקביעת איכות הפקה, מורכב מאיפור, תלבושות, לוקיישנים, צילום וכו' (נגזר באופן ישיר מתקציב הסרט)

מיקס סאונד –  mix ערבול, עריכה השוואתית של כל ערוצי הסאונד וקביעת העוצמה הרצויה לכל ערוץ (למשל החלשת מוסיקת הרקע, הגברת הדיאלוג והוספת אפקט מוגבר של דלת נטרקת בסוף השיחה)

מסך חצוי SPLIT SCREEN – אפקט המחלק את המסך למספר "מסכים השווים בגודלם.

סופר – אימפוזישן SUPER IMPOSITION -. כמו דיזולב (ע"ע) שנעצר באמצע, כלומר שוט על שוט, כאשר רואים את שניהם במידת שקיפות זו או אחרת.

סאונד אפקטס – SFX הוספת אפקטים מיוחדים של סאונד בשלב הפוסט פרודקשן

סטורי בורד – STORYBOARD – תיאור מצויר של השוטים המתוכננים בסרט, חשוב מאוד בתהליך קדם ההפקה בעיקר בווידאו קליפים ובפרסומות. בימאים מסוימים יעדיפו לעבוד עם סטורי בורד (למשל היצ'קוק ושפילברג) בעוד בימאים אחרים מוצאים אותו ככלי המגביל את היצירתיות (למשל במאי הגל הצרפתי החדש ודוגמה 95)

סטרוב – strobe  בעריכה, תנועה מקוטעת הנוצרת על ידי אפקט (המחשב מוריד פריים, אחת למספר פריימים)

סינק – SYNC – בא מסינכרוניזציה, תיאום, בין הסאונד לתמונה. כאשר אחת הדמויות נראית מדברת אך הסאונד שלה מגיע מאוחר יותר, הסרט יצא מסינק.

סיקוונס – SEQUENCE רצף של סצנות בעלות נושא משותף – מקביל לפרק בספר. (לדוגמא: בסיקוונס החתונה יראו לנו סצנה של החתן והכלה לפני הכניסה לאולם, סצנת אכילה של האורחים, סצנת החופה וסצנת סיום הערב כאשר הזוג הנשוי נוסע במכוניתו)

סלו מושיין –slow motion אפקט המאט את הקצב האמיתי של ההתרחשות (טכנית נעשה על ידי הכפלה של פריימים)

סצנה – SCENE רצף של שוטים הקשורים ביניהם בקשר של מקום וזמן.

עריכה אנליטית –editing  analytic- העריכה הרגילה, "הנורמלית", הסצנה מפורקת מן הכלל אל הפרט החל מלונג שוט של הסיטואציה וכלה בקלוזאפים של הדמויות

עריכה לא לינארית – non linear עריכת פילם ועריכה ממוחשבת בהן ניתן לחבר כל שוט לכל שוט אחר ולשנות לפי הצורך (אין חשיבות לסדר הכרונולוגי).

עריכה ליניארית – linear עריכה כרונולוגית, בד"כ עריכת ווידאו על מכשירי CUT TO CUT או AB ROLL. שוט מוקלט ברצף אחרי שוט ולא ניתן להכניס באמצע שוט נוסף (INSERT ) מבלי למחוק את ההמשך הקיים.

עריכה מקבילה PARALLEL ACTION (גם(crosscutting   – שתי סיטואציות המתרחשות בו זמנית ושזורות זו בזו בעריכה, דבר המדגיש את הקשר, המתח או הניגוד ביניהן.

פולי – foley הקלטת אפקטים של סאונד, בנפרד מהתמונה וסנכרונם על שולחן העריכה.

פייד – FADE – ירידה או עלייה הדרגתית מהסרט ל BLACK   (FADE IN, FADE OUT)

פיין קאט – FINE CUT בניגוד לראפ קאט, עריכה מדויקת, תוך הקפדה על הפריים המתחלף (אסור שיהיו ג'אמפ קאטס)

פיל לייט, אור מילוי – FILL LIGHT האור המשלים, מהצד הנגדי לאור המפתח   (KEY LIGHT)

פלאש-בק FLASH BACK – קטע בסרט בו העלילה חוזרת אל העבר ומתארת התרחשויות שקראו לפני הזמן בו הסרט נמצא.

פלאש קאטינג flash cutting  – עריכה הבזקתי ומהירה, של שוטים קצרצרים המתחלפים במהירות

פן – PAN – תנועה מימין לשמאל או משמאל לימין ( LEFT PAN, RIGHT PAN ) . כאשר המצלמה מקובעת על החצובה וזזה על צירה.

פריז פריים – freeze frame הקפאת תמונה לפרק זמן כלשהו (כמו תמונת סטילס)

פריים – FRAME מסגרת התמונה, היחידה הבסיסית ביותר בסרט. בשנייה בווידאו יש 25 פריימים.

פריים סגור – כאשר אובייקטים תוחמים את הפריים מכל קצותיו (למשל קירות ותקרה, מיועד בעיקר לשם יצירת הרגשה קלסטרופובית.

פריים פתוח – כאשר ישנם צדדים לא תחומים בפריים (שמיים וכד').

צבעים חמים – צהוב, חום, אדום. צבעים היוצרים תחושה של ביתיות, חמימות (תאורת פנים מנורות טנגסטן הן בעלות גוונים חמים יותר מאשר תאורת חוץ המתאפיינת בגוון כחול – קר יותר).

צבעים קרים – כחול, סגול, אפור. צבעים היוצרים תחושה קרה, מנוכרת.

קאט CUT – כאשר מסתיים שוט ומתחיל שוט שני (בעריכה), כאשר הבמאי מפסיק את הקטע המצולם (בצילומים).

קדמת הפריים FOREGROUND – החלק הקרוב של הפריים. היחס בינו לבין הרקע יוצר הרגשה של עומק.

קומפוזיציה – composition היחס בין כל האלמנטים בפריים. משחקי גדלים בין הפורגראונד לבקגראונד (ע"ע), ישנה קומפוזיציה תלולה, שטוחה וכו".

קי key – אפקט בעריכה בו תמונה אחת, נגזרת במקומות מסוימים, בהם תופיע תמונה שנייה, הנפוצים ביותר הם Chroma key החלפה של צבע מסוים בפריים (בד"כ כחול או ירוק) וlama key החלפה של אזורים בהרים או כהים במיוחד בתמונה

קריינות רקע  VOICE OVER- דיבור מתאר המלווה את הסרט.

ראפ קאט  ROUGH CUT – עריכה ראשונית של הסרט, ללא הקפדה על החיתוך המדויק.

רזולוציה –resolution חלוקת המסך לפיקסלים, כלומר כמות הפירוט והחדות של הפריים תלויה ברזולוציה (גם: פיקסלציה)

אזור מוגן טקסט – title safe area – אזור שעלול להיחתך בזמן השידור וצריך להיזהר לא לשים עליו אינפורמציה חשובה או כותרות

רנדר – RENDERING תהליך חישוב כל פריים בנפרד שהמחשב עושה על מנת לחבר אותם לסרט (תהליך ארוך בתוכנות אפקטים ותוכנות תלת ממד)

קולנוע כללי

אסקפיזם – בריחה מהמציאות. סגנון בקולנוע ובטלוויזיה המציג אלטרנטיבה אוטופית למציאות וגורם לצופים לשכוח/לברוח מצרות היומיום. בדרך כלל מזוהה עם תכניות בידור, אופרות סבון, מלודרמות.

איקונוגרפיה – אוצר הדימויים החזותיים שצברו מטען תרבותי וסמלי במהלך מספר סרטים (אייקון = סמל). למשל מוטיבים חוזרים, היכולים לבוא לידי ביטוי במכלול היצירה של במאי מסוים או מאפיינים ז'אנר קולנועי מסוים.

אנטגוניסט – דמות שתפקידה העלילתי הוא לשמש יריב לגיבור ולהציב בפניו מכשולים. (אנטגוניסט טוב יהיה שקול לגיבור בכוחו, תבונתו וכו").

אנטי – גיבור – זהו סוג של גיבור שתכונותיו אינן כשל הגיבור הקלאסי (ההוליוודי), הוא יכול להיות חלש, מכוער ועלוב (וודי אלן בחלק גדול מסרטיו) או בעל תכונות מוסר שליליות (כמו ב: הסנדק, ליאון ועוד)

אקספוזיציה – exposition ממוקמת בחלקו הראשון של הסרט ובאה לספק אינפורמציה בסיסית כדי שהצופים יוכלו "להיכנס" לסרט. שלושת המרכיבים העיקריים שאקספוזיציה תספק בדרך כלל הם: זמן, מקום ותיאור דמויות.

אקספרסיוניזם גרמני– German expressionism זרם קולנועי שנהגה בגרמניה בשנים 1919-1933, הבימאים העיקריים בזרם: פריץ לאנג, רוברט וויין, פרידריך מורנאו והתסריטאי קארל מאייר. הזרם מבוסס על ההחלטה כי האומן (הבמאי) אינו מחויב לחוקי הטבע, אלא לביטוי הרגשתו ביחס אליו, הדגשה של הצד הוויזואלי של הסרט, מלחמת הטוב ברע. הסרטים הידועים ביותר מהזרם: מטרופוליס, הקבינט של ד"ר קלמארי

דוקומנטציה – תיעוד, יצירת סרט תעודה.

דמות מראה –  אחת מן הדמויות הפונקציונליות בתסריט, מטרתה להוות מראה, חיובית או שלילית של הגיבור ובכך להשפיע עליו לפעול בדרך מסוימת, או להיות מודע למצבו.

הומז'' – מחווה (ע"ע טריביוט). מושג שנתבע ע"י הגל הצרפתי החדש. הכוונה לאזכורו של יוצר או יצירה קולנועית בסרט מאוחר יותר, כדי להביע לה הערכה, יש כאן מעין קריצת עין לצופים, המבוססת על הידע הקולנועי שלהם. הומאז' יכול להיות מובע בחיקוי מדויק של סצנה, בפרודיה על יוצר מסוים וכו"

ז'אנר genre– (מצרפתית) עברית: סוגה. קבוצה סגנונית המכילה מספר רב של סרטים בעלי מכנה משותף וקודים אופייניים מבחינה צורנית ותוכנית, למשל: מערבון, מלודרמה, מדע-בדיוני וכו'. מילה צרפתית שקיבלה את המשמועות הקולנועית ע"י הגל הצרפתי החדש

מודרניזם – modernism זרם קולנועי – ע"ע גל הצרפתי החדש.

מוטיב חוזר – leitmotiv נושא תוכני (מלחמת הטוב ברע, קלסטרופוביה, משולש אהבה וכו') או ממד צורני (זווית צילום, צבעים מסוימים וכו') החוזרים כתבנית במכלול יצירתו של במאי מסוים או ז'אנר מסוים.

מוטיבציה – MOTIVATION שאיפה או מטרה של הגיבור אותה הוא מנסה להשיג במהלך הסרט. נהוגה חלוקה למוטיבציות גלויות וסמויות. למשל: בסרט מת לחיות המוטיבציה הגלויה של הגיבור היא להרוג את הטרוריסטים ולשחרר את בני הערובה ואילו המטרה הסמויה היא להחזיר את גרושתו לידיו.

מחברות הקולנוע –  cahiers du cinÉma מגאזין קבוע של ביקורת קולנועית שנתפרסם בסינמטק בפאריז על ידי אנדריי בזאן, בעיתון זה היו חברים כל בימאי הגל החדש ושם הגדירו את הבסיס הביקורתי והאינטלקטואלי של הקולנוע שלהם בסדרת מאמרים וביקורות.

מונטז'' – montage  סגנון עריכה. יצירת שלם ווירטואלי על ידי חיבור של סך חלקיו, כלומר בשפה טכנית חיבור של כמה קלוזאפים, למשל של איברי גוף, מבלי להשתמש בלונג שוט של האדם כולו. או חיבור של שוטים ממקומות שונים או מזמנים שונים וחיבורם באופן היוצר כרונולוגיה חדשה.

מימזיס – Mimesis פירוש המילה: חיקוי. הכוונה לחיקוי הטקסט (ספר תסריט וכו') ודרך הצגתו הוויזואלית (הצגה, סרט וכו')

מיזנסצנה mise en scene– הקמה של כל מה שקיים בסצנה, כלומר השימוש בשפת הקולנוע: תאורה, משחק, צילום, תלבושות, סאונד וכו"

ניאו-ריאליזם – neo-realism זרם קולנועי שפרח באיטליה אחרי מלה"ע ה 2. יוצריו העיקריים היו ויסקונטי, רוסליני, דה-סיקה וזוואטיני. הם ניסו להראות את המציאות באופן אובייקטיבי על כל מרכיביה הקשים, בעיקר בתקופה המדוברת, השפל הכלכלי, העוני, האבטלה, בדידותם של האנשים וכו".

ניכור ברכטיאני – מושג המהווה חלק מן האקזיסטנציאליזם ונגזר ממחזותיו של ברטולד ברכט, עניינו לקולנוע שבירת האשליה הקולנועית על ידי חשיפת צוות הצילום, דיבור ישיר של הדמות למצלמה, בום בפריים, תנועת מצלמה מורגשת וכו', כל זאת כדי ליצור צופה חושב ולא רגשי, שלא שוקע באשליית הסרט, המושג נכנס לשימוש רחב על ידי בימאי הגל הצרפתי החדש.

ניסוי קולשוב – הבמאי הסובייטי לייב קולשוב ערך ניסויים שתכליתם לבדוק את ההשפעה של האימאג' הקולנועי על הצופים, בין היתר הוא הבין שכאשר הוא מחבר יחדיו מספר תקריבים ברצף, הצופים נותנים משמעות חדשה לקטע הערוך, משמעות שנובעת מתוך ההקשר והצמידות של השוטים, זהו הבסיס הרעיוני לעריכת המונטאז' שהשפיעה רבות על היוצרים הסובייטיים, תלמידיו של קולשוב.

נראטיב – NARRATIVE הסיפור הקולנועי (כל הצד הספרותי של הסרט) התסריט, המשמעויות הטקסטואליות, שימוש בשפה או בעגה מסוימים וכו".

סאב טקסט SUB-TEXT דברים הנגזרים מן הטקסט, שאינם גלויים. וניתנים לפיענוח על ידי ניתוח קולנועי או פסיכולוגי של רמזים הנשתלים בטקסט הקולנועי

סוריאליזם – surrealism זרם קולנועי שהיווה חלק מן הזרם הסוריאליסטי באומנות (סלבדור דאלי היה שותף ביצירת הסרט – כלב אנדלוסי)  שפעל בין 1924 עד 1930 במיוחד בצרפת. הוגיו העיקריים היו: אנדרה ברטון, רנה קלר, לואי בונואל. עקרונותיו העיקריים: יצירת מציאות אלטרנטיבית מחיבורים של ניגודים או ושנויות, שלילת התכונות הפיסיות, הנורמטיביות של האובייקטים, מרד במוסכמות היופי האומנותיות, ביטול שליטת התודעה בתהליך היצירה.

סרטי בורקס – זרם מצליח בקולנוע הישראלי, עיקר פועלו בין השנים 1964-1977, עיקריו עלילות, בדרך כלל קומיות המבוססות על מתיחות עדתית וחברתית, הסוף הוא סוף טוב והחיבור העדתי בא לידי ביטוי, בדרך כלל על ידי חתונה. יוצרים עיקריים: בועז דווידזון, יורם גלובוס, מנחם גולן, ג'ורג' עובדיה, זאב רווח ועוד.

סינופסיס SYNOPSIS – תקציר של התסריט המכיל את עיקרי העלילה.

פוסט מודרניזם –  post-modernismזרם קולנועי הפועל בין השנים: 79' ועד ימינו אנו. עיקריו- ערבוב סגנונות, רפלקסיביות, ציטוטים קולנועיים (ע"ע הומאז'ים) אלימות ומין ביזארי, מאבקי שליטה וכוח, נוסטלגיה (בעיקר לשנות ה50 – 60), פסימיות, ציניות ועוד. יוצרים עיקריים: דיוויד לינץ', פדרו אלמודובר, וים ונדרס, קוונטין טרנטינו, אוליבר סטון, רומן פולנסקי, אלן רודולף, טרי גיליאם, סטנלי קיובריק ועוד.

פילם נואר FILM NOIR – "סרט אפל" – מונח שהומצא על ידי מבקרי קולנוע צרפתיים על מנת לתאר סוג של סרט אמריקאי, לרוב מז'אנר הבלש או המותחן, עם תאורה אפלה ומצב רוח קודר.

פרומו – PROMO תשדיר פרסומי קצר הנועד לקדם מכירות של סרט או לפתות צופים לצפות בתשדיר טלוויזיה בשעה מסוימת.

קולנוע רפלקסיבי – סרטים העוסקים בתהליכי יצירת סרט או בתהליך הצפייה. הקולנוע עצמו משמש נושא של יצירת הקולנוע. לעיתים תכופות ייעשה בסרט כזה שימוש באמירות על המדיום, בניתוח או ביקורת על הקולנוע. דוגמאות: מוכר החלומות, סינמה פרדיסו, השיחה, BLOW UP.

קתרזיס– catharsis היטהרות, תהליך פסיכולוגי שחווה הצופה בסרט בסיומו. ההרגשה היא של תהליך פתור, שלמות, שלווה וזאת משום שבמהלך הסרט הצלחנו להזדהות עם הדמות הראשית ולעבור עמה את כל המכשולים והקונפליקטים עד לפתרון.

תאוריית היוצר (גם תיאוריית המחבר) – LA POLITIQUE DES  AUTEURS – תיאוריה שהגו אנשי הגל הצרפתי החדש על פיה הבימאי הוא יוצר הסרט (לא כל הבימאים מתעלים לדרגת יוצר על פי הגל החדש) וניתן לדבר על מכלול יצירה של יוצר ועל סגנון כפי שניתן לעשות זאת באומנויות אחרות, על מנת להבין יוצר טוב יותר, יש לזהות את המוטיבים החוזרים בסרטיו ויש להכיר את הביוגרפיה שלו המשתקפת בסרטיו.

תסריט מעגלי –cyclic script כאשר הסרט מתחיל ומסתיים באותה סצנה, או בסצנה דומה אך עם שינויים המעידים על השינוי שהגיבור עבר במהלכו. או כאשר הסרט מתחיל ומסתיים בסצנה שונה אך באותו המקום או באותו הזמן.

 תעמולהpropaganda פרסומת שנועדה לקדם רעיון, מועמד או מפלגה מסוימים.

אלעד בן דוד 
סטודיו EBDPOST
0526582066
[email protected]

 

hello

Leave a Comment